czwartek, 21 października 2010

POD WSPÓLNYM DACHEM

Powinności względem sąsiadów
  1. Nie zakłócamy swoją wulgarnością, bałaganiarstwem i nonszalancją poczucia bezpieczeństwa, harmonii i estetyki sąsiadów.
  2. Okazujemy sąsiadom bezinteresowną życzliwość.
  3. Przestrzegamy regulaminu administracji domu.
  4. Zachowujemy ciszę nocną od 22.00 do 6.00.
  5. Ściszmy odbiorniki radiowe i telewizyjne.
  6. Przeprośmy sąsiadów, że określonego dnia będzie trochę głośniej.
  7. Nie żegnamy się głośno na klatce schodowej.
  8. Trzymanie psa nakłada na właściciela obowiązki.
  9. Kłaniamy się sąsiadom na klatce schodowej. Pierwszy kłania się ten , kto wchodzi. Dzieci kłaniają się wszystkim mieszkańcom.
  10. Idąc z kobietą do góry po schodach mężczyzna idzie tuż za nią, a schodząc- przed nią.
  11. Mężczyzna , spotykając panią lub osobę starszą ustępuje miejsca przy poręczy. Miejsca przy poręczy ustępuje także idąc z kobietą.
  12. Na wąskich schodach należy zatrzymać się na półpiętrze i zaczekać , dopóki osoby starsze i kobiety nie wejdą lub zejdą.
  13. Nie denerwujmy się, jeśli ktoś nie może szybko wejść lub wyjść z windy.
  14. Przy wejściu do windy kobiety korzystają z pierwszeństwa w stosunku do mężczyzn, a starsi w stosunku do młodszych.
  15. Wstępując do windy witamy się i  żegnamy.
  16. Grzeczna forma zwrócenia uwagi bywa skuteczna. Jeśli prośba nie pomoże zostaje droga urzędowa.
  17. Nie zamieniamy balkonu w suszarnię do bielizny, nie prowadzimy na balkonie głośnych rozmów i nie urządzamy sąsiadowi z dołu potopu.
Czego należy wystrzegać się
  1. Traktuj sąsiada tylko jako znajomego, a nie jako przyjaciela.
  2. Unikaj zadomowienia i absorbujących kontaktów.
  3. Nie interesuj się jego życiem.
  4. Nie zwierzaj się mu.
  5. Nie wychowuj dzieci przez okno, kiedy bawią się na podwórzu.
  6. Nie krytykuj odmiennych przyzwyczajeń sąsiada.
  7. Nie odwiedzaj go bez wyraźnego zaproszenia.
  8. Nie pożyczaj coraz to innych produktów.
  9. Nie ingeruj w kłótnie i bójki pomiędzy Waszymi dziećmi.
  10. Mieszkańców swojej klatki pozdrawiaj, nawet wtedy, gdy znasz ich tylko z widzenia.
  11. Ucz swoje dzieci, aby kłaniały się wszystkim sąsiadom.
  12. Ogranicz się do okolicznościowych rozmów, np. o chwilowym braku prądu.
  13. Toleruj swojego sąsiada, bo nie można z nim rozwieść się.
  14. Unikaj sąsiadów ciekawskich, wścibskich, nachalnych, zbyt poufałych, nieustannie coś pożyczających,... .
  15. Należy wystrzegać się zbyt rozchodzących się woni potraw, naprzykrzających się dzieci, zostawiania szczekającego psa.
W stosunku do sublokatora nie należy:
  • wtrącać się do jego spraw,
  • wchodzić do pokoju podczas jego nieobecności,
  • wchodzić bez pukania,
  • otwierać jego korespondencji,
  • wchodzić, gdy ma gości,
Obowiązki sublokatora
  • płacenie należności,
  • zachowanie ciszy,
  • szanowanie mienia gospodarzy,
  • unikanie przyjmowania podejrzanych osób,
  • zakaz pokazywania się w negliżu,
  • zakaz narzucania swojego towarzystwa,
  • utrzymywanie czystości w łazience, kuchni i toalecie.
Własny dom
  1. Nowy mieszkaniec przedstawia się sąsiadom , uprzedzając wizytę telefonicznie.
  2. Nie używamy kosiarki o dowolnej porze dnia i nocy, nie palimy chwastów, uważamy na głośne alarmy i klaksony.
  3. Nie wyprawiamy głośnych libacji na świeżym powietrzu.
  4. Nasz pies nie może tratować kwiatów sąsiada.
  5. Każdy mieszkaniec ma obowiązek naprawy ogrodzenia, oddzielającego posesje.
  6. Należy utrzymywać właściwą wysokość drzew i krzewów.
  7. Należy sprzątać wspólne podjazdy, czy śmietniki.
  8. Ponosimy odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez nasze dzieci i zwierzęta, a czekoladki i uprzejmy liścik kosztują mniej niż procesy.
  9. Uczmy dzieci kultury w stosunku do sąsiadów.

Wygląd mieszkania wyraża Twoje "wnętrze ".   
Zainteresowanych budową domu, remontem, aranżacją wnętrz, ogrodem, prawem i finansami -
odsyłam na bardzo ciekawe serwisy internetowe:
  1. Okazywanie szacunku i wyrozumiałości starszym.
  2. Niewtrącanie się w sprawy starszych, bo i tak nie zmienią swoich nawyków.
  3. Nielekceważenie przyzwyczajeń rodziców.
  4. Okazywanie pomocy rodzicom.
  5. Nie należy teściowej przypominać jej wieku.
  6. Nie należy teściowej dawać do zrozumienia, że są sprawy o których nie powinna wiedzieć.
  7. Nie zapominamy o imieninach teściowej.
  8. Do rodziców i teściów nie zwracamy się "babciu", "dziadku". Ta forma przeznaczona jest dla wnuków.
  9. Do teściów po imieniu zwracamy się tylko za ich zgodą.
  10. Utrzymujemy czystość w łazience, kuchni, toalecie. Każdy po sobie sprząta.
Powinności rodziców
  1. Nadmiar troski w stosunku do dzieci prowadzi do wścibstwa.
  2. Nie należy wyolbrzymiać drobnych rzeczy.
  3. Należy wystrzegać się pośrednictwa w razie sprzeczki młodego małżeństwa.
  4. Nie widzieć i nie słyszeć tego, co dzieje się u młodych.
  5. Nie wtrącać się w sprawy dzieci.
  6. Rodzice mogą zająć się wnukami, pod warunkiem, że dzieci udzielą im pomocy w zakupach, zakupie leków.
  7. Teściowa powinna czasem pochwalić synową za jej dobry gust, osiągnięty sukces, powinna być wyrozumiała dla jej słabostek.
  8. Teściowa nie powinna do znudzenia wychwalać cnót swojego syna lub córki przed synową lub zięciem.
  9. Rodzice nie powinni dopytywać się o projekty swoich dzieci.
  10. Rodzice nie powinni zbytnio uczestniczyć w życiu towarzyskim swoich dzieci, a goście witają się najpierw ze starszą panią, następnie z młodszą panią domu.
  11. Nie chodzimy po domu w brudnych szlafrokach.
  12. Zakaz krytykowania dzieci w obecności osób trzecich.
Powinności małżonków względem siebie
  1. Unikamy niedbałego stroju.
  2. Należy pukać do drzwi łazienki, nie puka się wchodząc do salonu.
  3. Małżeństwo interesuje się sobą na codzień.
  4. Nie należy przyjmować zoowiązań towarzyskich bez porozumienia z drugą stroną.
  5. Wspólne wyjście do kina, teatru na koncert też powinno zostać uzgodnione.
  6. Informowanie o wyjściu z domu.
  7. Wyręczanie żony w noszeniu paczek i pakunków ( nigdy torebki, czy parasolki), robieniu sprawunków, podanie płaszcza, przepuszczanie przez drzwi.
  8. Zakaz krytykowania w obecności osób trzecich.
  9. Zakaz krytykowania osiągnięć zawodowych i finansowych współmałżonki/współmałżonka.
  10. Uprzejmość wobec współmażonka.
  11. Zakaz krytykowania wyczynów kulinarnych.
  12. Chwalenie poprzedniego związku małżeńskiego przed partnerem.
  13. Zakaz podkopywania autorytetu przed dziećmi.
  14. Wystrzegajmy się zdrobnień na forum publicznym.
  15. W czasie kłótnie nie powołujemy się na autorytet nielubianej teściowej.
  16. Niekontrolowane słowa, epitety i podniesiony głos nie dają się zapomnieć.
  17. Nie należy długo chować urazy.
  18. Nieumiejętność podjęcia pierwszego kroku po kłótni wprowadza tzw. ciche dni.
  19. Wyjście z propozycją zgody nie jest kapitulacją.
Wizyta przyjaciół
  • należy powstrzymywać się przed okazywaniem zbyt wylewnych uczuć, sporów i gwałtownych scen, niedyskretnych uwag, aluzji do życia prywatnego, używania przydomków i pieszczotliwych zwrotów, matkowania,
  • nie należy narzucać towarzystwa dzieci i rozwodzić się nad ich zaletami,
  • nie należy narzucać obecności zwierząt.
Pomoc domowa
  1. W stosunku do pomocy należy unikać zbytniej poufałości i zwierzeń, a także zbyt dużego dystansu.
  2. Unikać terminu "służąca".
  3. Angażując kogoś należy określić zakres obowiązków i panujące zwyczaje.
  4. Można wyrazić  życzenie  w sprawie stroju, palenia papierosów,...
  5. Pokój lub osobny lokal dla pomocy powinien mieć odpowiedni standard.
  6. Nie należy narzucać obowiązków, nie objętych umową, ani przedłużać ustalonych godzin pracy.
  7. Przed zatrudnieniem pomocy możemy skontaktować się z poprzednim pracodawcą i poprosić o referencje.
  8. Unikamy poruszania kwestii osobistych w obecności pomocy.
  9. Polecenia należy wydawać grzecznie, za wykonaną pracę dziękować.
  10. Zarzuty powinny być poruszane w cztery oczy.
  11. Rodzice wymagają od dzieci szacunku dla pomocy domowej.
  12. Niedopuszczalne są: wyniosłość, lekceważenie, bezceremonialne zachowanie.
  13. Pomiędzy pracownikiem i pracodawcą powinien panować wzajemny szacunek.
  14. Pomoc domowa zachowuje dyskrecję, puka do drzwi.
  15. Kiedy dochodzi do nieporozumień z dziećmi, należy sprawę poruszyć otwarcie.
  16. Jeśli pracodawca zatrudnia osobę niepełnoletnią, jest za nią odpowiedzialny, bezwzględnie przestrzega jej zakresu obowiązków i czasu pracy.
  17. Opiekunka do dzieci musi zostać poinformowana jak długo zostanie przy dziecku, należy podać jej numer telefonu.
  18. Jeśli pani domu zamierza podarować pracownicy ubranie, musi być ono czyste i w dobrym stanie.
  19. Wskazane są drobne upominki i nagrody finansowe dla pomocy.
  20. Kiedy zamierzamy zwolnić pracownicę, powiadamiamy ją o tym wcześniej, wystawiamy referencje na jej życzenie (pod warunkiem, że nie doszło do poważnych uchybień z jej strony).
Dozorca
  • dozorca czuwa nad utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa, sprząta klatkę schodową i podwórze, zgłasza awarie windy i kanalizacji,
  • kłaniamy się dozorcy,
  • wprowadzając się do nowego mieszkania uprzedźmy dozorcę o planowanym remoncie.


Pobyt u rodziny
Dobry gość:
  • podaje przybliżony termin przyjazdu,
  • dostosowuje się do obyczajów domu,
  • nie rozstawia wszędzie swoich bagaży,
  • jeśli pobyt przekracza dwa dni, wręcza gospodarzowi łakocie lub większy prezent,
  • może zaprosić gospodarzy do restauracji lub uczestniczyć w kosztach utrzymania,
  • uzupełnia zapasy w lodówce i zapasy alkoholu,
  • zasiada ubrany do stołu,
  • zachowuje umiar i powściągliwość,
  • reguluje rachunki za telefon,
  • podczas wakacji u rodziny uczestniczy w codziennych obowiązkach (zakupy, sprzątanie, gotowanie, prace w ogrodzie,....),
  • sprząta po sobie, utrzymuje czystość w łazience,
  • nie narzuca gospodarzom zbyt wyszukanych potraw i nietypowych godzin biesiadowania ,
  • zostawia napiwek gosposi,
  • w razie konfliktu milczy i skraca pobyt , a następnym razem zmienia miejsce spędzenia wakacji,
  • skraca pobyt również, gdy zauważa, że jest uciążliwy dla gospodarzy,
  • w ciągu tygodnia od wyjazdu przesyła kartę pocztową, list lub telefonuje dziękując za pobyt. 
Dobry gospodarz:
  • zapewnia gościom czystą pościel, koce, miejsce na rzeczy osobiste, ręczniki, mydło, dobrą lampę  i napoje,
  • pozostawia gościom czas na odświeżenie się i odpoczynek po podróży.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz